1. Переписати. Підкреслити члени речення. З’ясувати синтаксичну роль займенників.
Всяка травинка на своєму корені росте.
Щастя знає, кого шукає.
То лиш курка від себе гребе.
Син мій, а розум у нього свій.
Милуєшся сам собою, як чорт писанкою.
У нього стільки правди, як у решеті води.
2. Розкрити значення кожного з фразеологізмів. Вказати у фразеологізмах займенники, визначити, до якого розряду за значенням належить кожен з них. Фразеологізми увести до самостійно складених речень.
Узяти себе в руки.
За всяку ціну.
Сам на сам.
Не своїм голосом.
3. Вибірковий диктант. Виписати особові займенники. Визначити особу, число, відмінок кожного з них.
Перш ти мене підвези, а потім я на тобі поїду.
На тобі, небоже, що мені негоже.
Про мене, Семене, хай усі коло мене, аби я зверху.
Який на тебе гедзь напав?
Ти йому про діло, а він тобі про козу білу.
Ти їй про Тараса, а вона тобі про півтораста.
Баба вловила, у міх вложила, а воно – пурх!
4. Переписати, поставивши особові займенники в потрібній формі. Коли в непрямих відмінках займенників 3-ї особи з’являється – н?
Ти (він) борони від собак, а він (ти) покаже кулак.
Риба ще в річці, а він до (вона) петрушку крише.
Ти (він) “стрижене”, він (ти) “голене”.
Говорити до (він) – як горохом об стіну.
Сердиться, ніби (він) пес ковбасу з’їв.
З (він) користі – як з чорта смальцю.
Про (він) вже й сови гудуть.
5. Розкрити значення фразеологізмів. До якого розряду належить у них займенник? Ввести фразеологізми до самостійно складених речень.
Сам по собі.
Володіти собою.
Не пособі.
6. Переписати. Вказати займенники питальні та відносні. Пояснити, як їх розрізняти. Вказати у реченні займенники, що належать до інших розрядів.
Хто б старого коня не проміняв би на молодого?
Хто має розум, має і слово.
Що то за край, де панує чужий звичай.
Який син не схожий на свого батька?
Яке дерево – такий клин, який батько – такий син.
7. Переписати, на місці крапок вставляючи потрібні займенники. Для якого розряду слід кожен з них віднести?
Ой … в лузі озовись! Ой … росте без коріння? А … біжить без повода? А … росте без цвіту? Ой … то кінь стоїть, … сива гривонька? Переможе не той, … а той, … чия правда. Ой … то хата не заметена, ой … то дівчина не заплетена?
Для довідок: хто; що; що; чий; що; чия; чия; чия; чия.
8. Прочитати. Вказати присвійні займенники, визначити, на приналежність якій особі кожен з них вказує.
Моя хата скраю – нічого не знаю.
Моє діло півняче: проспівав, а там хоч і не розвидняйся.
Добра каша, та не наша.
Не замітай чужої хати, дивися, чи твоя заметена.
Аж до діброви чути ваші голоси.
Не тішся з чужої біди, бо вона нині його, завтра її, а тоді твоя буде.
Краще своя хата, ніж їхня палата.
Я свою вину на Івана зверну.
Кожна свиня свого корита пильнує.
9. Приказки, прислів’я, порівняння.
Не той злодій, хто краде, а той, хто дарує.
Дужий як Геркулес.
Хто дмухає на порох, запорошить собі очі.
У кожного кота свій березень.
Хвалилася корзина, що в неї ручка красива.
Хто має солом’яний хвіст, той боїться вогню.
Хто народився котом, той і в темряві мишей ловить.
Хто любить мух, той завжди голодний.
Хто не поважає інших, того не поважають інші.
Хто чинить добро, той має його.
Що рідкісне, те й цінне.
Молодий той, хто здоровий.
Хто брехун, той і злодій.
Те, що в голові маєш, за плечима не понесеш.
Нема охоти – яка там робота.
Що посієш, той пожнеш.
Хто працює, той ситий, а хто ледарює – голодний.
Без труда – ніякого плода.
Хто подорожує, той світ видає і розум здобуває.
Добре тому, що в дорозі лежить на возі.
Не грайся з вогнем, бо попечеш собі руки.
Горе тому, хто на печі.
Кожному своя дорога.
Вогонь мститься, як його не шануєш.
10. Прочитайте і спишіть приказки, розкриваючи дужки і вставляючи замість крапок пропущені букви. Займенники підкресліть.
Час не віл, його (не) налигаєш.
Дерево живе, (х…ча) з нього й ос…пається листя.
Хай робота т…бе боїться, а (не) ти її.
Шануй сам себе, шан…ватимуть і люди тебе.
11. Прочитайте і спишіть речення та розберіть їх за членами. Якими членами речення може бути займенник?
Ми з тобою, як риба з водою.
Про людину ти можеш судити тільки тоді,
коли був з нею в дорозі чи жив під одним дахом.
Милуєшся сам з собою.
Щоб віл допомгав тобі, доглядай за ним.
Ніхто того не відає, як бідний обідає.
У кожного свій шлях.
12. Прочитайте і спишіть речення, підкресліть займенники, визначіть їх рід, число, відмінок. Не будь зарозумілим – і друзі від тебе не відвернуться.
Що без нас було – чули, що при нас буде – побачимо.
Рідне місце за семи землями до себе кличе.
Цвіркун вогник бачить та до нього скаче.
Всяк по собі й про інших судить.
13. Прочитайте фразеологізми, випишіть з них займенники та визначте їх розряди. Чого собі не зичиш і другому не бажай.
Не шукай у других правду, як у тебе її нема.
Кішка з дому, мишам воля в ньому.
Коли немає пісні на вустах, на них сідає туга, жаль чи страх.
Спершу скажи собі, а потім іншим.
Йому як з гуски вода.
Ти йому про діло, а він про козу білу.
14. Прочитайте і спишіть фразеологізми. Поясніть значення словосполучення присягатися собі. Визначте, з яким відмінком займенника вживаються прийменники. Підкресліть орфограми в словах безпеці, зрозуміти, присягатися, тримати й поясніть їх.
Почувати себе в безпеці.
Втрачати владу над собою.
Кепкувати над собою.
Зрозуміти себе.
Присягатися собі.
Тримати на собі.
15. Прочитайте словосполучення. Знайдіть синонімічні фразеологізми, пригадайте інші синоніми з цим самим значенням. Скажіть, у якому відмінку вжито займенник у фразеологізмі у чому річ?
Що тут поганого?
Що поробляєте?
Котра година?
Яка користь?
У чому річ?
Про що річ?
16. Запишіть словосполучення. Поясніть, чим відрізняється форми займенника жодний і жоден.
Жодний (жоден) з них.
Без жодних прикрас.
Жодної уваги.
Жодного слова.
Жоден листок.
Без жодного насильства.
Жодних заперечень.
17. Перепишіть прислів’я, розкриваючи дужки. Займенники, що в дужках, поставте в потрібній формі.
Гірка та втіха, що по (вона) плач наступає.
Він би й робив, та в (він) рукави болять.
Хоч поганий ківш, то без (він) гірш.
Як з (така) піснею, то ліпше без (вона).
На (свій) подвір’ї і собака пан.
І собаці (своя) хати хочеться.
Сонце на (весь) людей однаково світить.
18. Перепишіть речення, розкриваючи дужки. Неозначені й заперечні займенники підкресліть.
Щоб жить – ні (в) кого права не питаюсь (П. Тичина).
(Ні) ким не сходжені нас ждуть путі (О. Ющенко).
Це весна, що на землі бувала хто (зна) скільки років і століть (М. Рильський).
Заграйте що (небудь), як ваша ласка (Леся Українка).
У нашім раї на землі ні (чого) кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим. Сирота Ярема, сирота убогий: ні сестри, ні брата, ні (кого) нема! (Т. Шевченко).