Українська мова та література

Займенник. Добірка вправ на закріплення вивченої теми


1. Переписати. Підкреслити члени речення. З’ясувати синтаксичну роль займенників.

Всяка травинка на своєму корені росте.
Щастя знає, кого шукає.
То лиш курка від себе гребе.
Син мій, а розум у нього свій.
Милуєшся сам собою, як чорт писанкою.
У нього стільки правди, як у решеті води.

2. Розкрити значення кожного з фразеологізмів. Вказати у фразеологізмах займенники, визначити, до якого розряду за значенням належить кожен з них. Фразеологізми увести до самостійно складених речень.


Узяти себе в руки.
За всяку ціну.
Сам на сам.
Не своїм голосом.

3. Вибірковий диктант. Виписати особові займенники. Визначити особу, число, відмінок кожного з них.

 Перш ти мене підвези, а потім я на тобі поїду.
На тобі, небоже, що мені негоже.
Про мене, Семене, хай усі коло мене, аби я зверху.
Який на тебе гедзь напав?
Ти йому про діло, а він тобі про козу білу.
Ти їй про Тараса, а вона тобі про півтораста.
Баба вловила, у міх вложила, а воно – пурх!

4. Переписати, поставивши особові займенники в потрібній формі. Коли в непрямих відмінках займенників 3-ї особи з’являється – н?


Ти (він) борони від собак, а він (ти) покаже кулак.
Риба ще в річці, а він до (вона) петрушку крише.
Ти (він) “стрижене”, він (ти) “голене”.
Говорити до (він) – як горохом об стіну.
Сердиться, ніби (він) пес ковбасу з’їв.
З (він) користі – як з чорта смальцю.
Про (він) вже й сови гудуть.

5. Розкрити значення фразеологізмів. До якого розряду належить у них займенник? Ввести фразеологізми до самостійно складених речень.


Сам по собі.
Володіти собою.
Не пособі.

6. Переписати. Вказати займенники питальні та відносні. Пояснити, як їх розрізняти. Вказати у реченні займенники, що належать до інших розрядів.

Хто б старого коня не проміняв би на молодого?
Хто має розум, має і слово.
Що то за край, де панує чужий звичай.
Який син не схожий на свого батька?
Яке дерево – такий клин, який батько – такий син.

7. Переписати, на місці крапок вставляючи потрібні займенники. Для якого розряду слід кожен з них віднести?

Ой … в лузі озовись! Ой … росте без коріння? А … біжить без повода? А … росте без цвіту? Ой … то кінь стоїть, … сива гривонька? Переможе не той, … а той, … чия правда. Ой … то хата не заметена, ой … то дівчина не заплетена?
Для довідок: хто; що; що; чий; що; чия; чия; чия; чия.

8. Прочитати. Вказати присвійні займенники, визначити, на приналежність якій особі кожен з них вказує.

Моя хата скраю – нічого не знаю.
Моє діло півняче: проспівав, а там хоч і не розвидняйся.
Добра каша, та не наша.
Не замітай чужої хати, дивися, чи твоя заметена.
Аж до діброви чути ваші голоси.
Не тішся з чужої біди, бо вона нині його, завтра її, а тоді твоя буде.
Краще своя хата, ніж їхня палата.
Я свою вину на Івана зверну.
Кожна свиня свого корита пильнує.

9. Приказки, прислів’я, порівняння.

Не той злодій, хто краде, а той, хто дарує.
Дужий як Геркулес.
Хто дмухає на порох, запорошить собі очі.
У кожного кота свій березень.
Хвалилася корзина, що в неї ручка красива.
Хто має солом’яний хвіст, той боїться вогню.
Хто народився котом, той і в темряві мишей ловить.
Хто любить мух, той завжди голодний.
Хто не поважає інших, того не поважають інші.
Хто чинить добро, той має його.
Що рідкісне, те й цінне.
Молодий той, хто здоровий.
Хто брехун, той і злодій.
Те, що в голові маєш, за плечима не понесеш.
Нема охоти – яка там робота.
Що посієш, той пожнеш.
Хто працює, той ситий, а хто ледарює – голодний.
Без труда – ніякого плода.
Хто подорожує, той світ видає і розум здобуває.
Добре тому, що в дорозі лежить на возі.
Не грайся з вогнем, бо попечеш собі руки.
Горе тому, хто на печі.
Кожному своя дорога.
Вогонь мститься, як його не шануєш.

10. Прочитайте і спишіть приказки, розкриваючи дужки і вставляючи замість крапок пропущені букви. Займенники підкресліть.


Час не віл, його (не) налигаєш.
Дерево живе, (х…ча) з нього й ос…пається листя.
Хай робота т…бе боїться, а (не) ти її.
Шануй сам себе, шан…ватимуть і люди тебе.

11. Прочитайте і спишіть речення та розберіть їх за членами. Якими членами речення може бути займенник?

Ми з тобою, як риба з водою.
Про людину ти можеш судити тільки тоді,
коли був з нею в дорозі чи жив під одним дахом.
Милуєшся сам з собою.
Щоб віл допомгав тобі, доглядай за ним.
Ніхто того не відає, як бідний обідає.
У кожного свій шлях.

12. Прочитайте і спишіть речення, підкресліть займенники, визначіть їх рід, число, відмінок. Не будь зарозумілим – і друзі від тебе не відвернуться.

Що без нас було – чули, що при нас буде – побачимо.
Рідне місце за семи землями до себе кличе.
Цвіркун вогник бачить та до нього скаче.
Всяк по собі й про інших судить.

13. Прочитайте фразеологізми, випишіть з них займенники та визначте їх розряди. Чого собі не зичиш і другому не бажай.

Не шукай у других правду, як у тебе її нема.
Кішка з дому, мишам воля в ньому.
Коли немає пісні на вустах, на них сідає туга, жаль чи страх.
Спершу скажи собі, а потім іншим.
Йому як з гуски вода.
Ти йому про діло, а він про козу білу.

14. Прочитайте і спишіть фразеологізми. Поясніть значення словосполучення присягатися собі.  Визначте, з яким відмінком займенника вживаються прийменники. Підкресліть орфограми в словах безпеці, зрозуміти, присягатися, тримати  й поясніть їх.

Почувати себе в безпеці.
Втрачати владу над собою.
Кепкувати над собою.
Зрозуміти себе.
Присягатися собі.
Тримати на собі.

15. Прочитайте словосполучення. Знайдіть синонімічні фразеологізми, пригадайте інші синоніми з цим самим значенням. Скажіть, у якому відмінку вжито займенник у фразеологізмі у чому річ?

Що тут поганого?
Що поробляєте?
Котра година?
Яка користь?
У чому річ?
Про що річ?

16. Запишіть словосполучення. Поясніть, чим відрізняється форми займенника жодний і жоден.

Жодний (жоден) з них.
Без жодних прикрас.
Жодної уваги.
Жодного слова.
Жоден листок.
Без жодного насильства.
Жодних заперечень.

17. Перепишіть прислів’я, розкриваючи дужки. Займенники, що в дужках, поставте в потрібній формі.

Гірка та втіха, що по (вона) плач наступає.
Він би й робив, та в (він) рукави болять.
Хоч поганий ківш, то без (він) гірш.
Як з (така) піснею, то ліпше без (вона).
На (свій) подвір’ї і собака пан.
І собаці (своя) хати хочеться.
Сонце на (весь) людей однаково світить.

18. Перепишіть речення, розкриваючи дужки. Неозначені й  заперечні займенники підкресліть.


Щоб жить – ні (в) кого права не питаюсь (П. Тичина).
(Ні) ким не сходжені нас ждуть путі (О. Ющенко).
Це весна, що на землі бувала хто (зна) скільки років і століть (М. Рильський).
Заграйте що (небудь), як ваша ласка (Леся Українка).
У нашім раї на землі ні (чого) кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим. Сирота Ярема, сирота убогий: ні сестри, ні брата, ні (кого) нема! (Т. Шевченко).

Рейтинг: 0 Голосов: 0 31113 переглядів

Немає коментарів. Ваш буде першим!