Мета уроку: Формувати уміння зіставляти тексти Біблії та роману М.Булгакова " Майстер і Маргарита" ; шляхом аналізу тексту знайти відповіді на основні проблемні запитання роману:
- що проповідує Ієшуа;
- що є істина;
- чому Пілат, бажаючи врятувати арештованого, присуджує його до смерті;?
Обладнання: репродукції картин О. Іванова, М. М. Ге.
Зміст уроку
1. Історія „неможливого” роману. Повідомлення учня. (Індивідуальні завдання учням дяються на 1-му уроці вивчееня життя і творчого шляху М. Булгакова).
2. Біблійне сказання про розп’яття Христа. Доповідь учня.
3. Бесіда по тексту 2-ої глави. Приблизні запитання:
- Хто ж такий булгаковський Ієшуа? Чим він відрізняється від євангельського Ісуса?
- Чи є у римського прокуратора бажання знищити бродячого філософа?
- Які способи врятувати Га-Ноцрі робить Понтій Пілат? (Намагається схилити до компромісу, а коли це не вдається, просить первосвященика Канфу помилувати Ієшуа з нагоди свята Паски).
- Які почуття зазнав Понтій Пілат в розмові з арештованим? (Людське співчуття і жалість).
- Але що ж заважає йому помилувати Ієшуа? (Внутрішня несвобода, страх, народжений залежністю від держави, необхідністю слідувати його інтересам, а не істині, і визначає в кінцевому рахунку вибір Понтія Пілата).
- Чи може бути взагалі свобода людини в умовах тоталітарного режиму? (Чи то рабовласницький Рим чи сталінська диктатура, навіть найсильніша людина досягне успіху лише керуючись найближчою державною користю, а не своїми моральними орієнтирами).
- У чому по-вашому драматизм положення Понтія Пілата? (Він і звинувач і жертва. Відступивши від Ієшуа, він губить і себе, свою душу. Ось чому, загнаний в куток необхідністю страти бродячого філософа, він промовляє: „Погиб!”, а за тим: „Погибли”. Він гине разом з Ієшуа, гине як вільна особистість.
- Чому Ієшуа називає Понтія „добрым человеком” і усіх інших "добрые люди”? („Злых людей нет на свете”).
- А як же Іуда з Кіріафу? Чи дійсно „все люди добры”?
- Звідки ж тоді виникає зло?
- В яких словах Ієшуа, за думкою Пілата криється злочин? („Я, Игемон, говорил о том, что рухнет храм старой веры и создастся новый храм истины”. Звернемо увагу: мова йде не про нову віру – віра сліпа, від віри до істини, від зла до добра – це і є історія людства. Так думає і говорить Ієшуа, і тому для нормальної людини Понтія Пілата він - божевільний).
- Як би ви відповіли на питання Понтія Пілата: ”Что такое истина”?
- А що відповів Ієшуа? („Истина прежде всего в том, что у тебя болит голова, и болит так сильно, что ты малодушно
помышляешь о смерти”).
- Чим вражає відповідь Ієшуа? (Тим, що абстрактне, неземне, далеке раптом виявляється живим, матеріальним, ось воно у виснажливому болі. Істина виявилась людським поняттям, вона походить від людини і замикається
на людині).
- Чим Ієшуа „вилікував” головний біль прокуратора? (Від страшного головного болю прокуратора врятувала не таємнича магія, а просте людське співчуття).
- Якими словами і чому Ієшуа підписав собі смертний вирок? („В числе прочего я говорил, что всякая власть является насилием над людьми и что настанет день, когда не будет власти ни кесарей, ни какой-либо власти. Человек перейдёт в царство истины и справедливости, где вообще не будет надобна никакая власть”).
4. Заключне слово вчителя.
Отже, три змістовних „ключа” тут – три твердження:
- не зло, а добро;
- не віра, а істина;
- не влада, а свобода.
5. Тестові завдання на закріплення теми „Сюжет роману „Майстер і Маргарита” М. Булгакова”.
1. З якого твору взято епіграф до роману?
а) Пушкін „Бесы”;
б) Гете «Фауст»;
в) Лермонтов „Демон”.
2. Як Ієшуа звертався до всіх?
а) „добрі люди”;
б) „божі люди”;
в) „заблудлі вівці”.
3. Хто такий Понтій Пілат?
а) прокуратор Іудеї;
б) великий кесар;
в) фараон Єгипту.
4. Хто міг приховуватися за ім’ям Ієшуа Га-Ноцрі?
а) Іуда;
б) Ісус;
в) Воланд.
5. Хто такий Іван Бездомний?
а) поет;
б) художник;
в) музикант.
6. Хто пролив олію на рейки?
а)Мар’юшка;
б) Аннушка;
в)Дар’юшка.
7. Як загинув Берліоз?
а) помер від інфаркту;
б) впав з мосту;
в) потрапив під трамвай.
8. Яку мав назву будинок організації Моссоліт?
а)Грибоєдов;
б) Пушкін;
в) „Асторія”.
9. Який був номер „нехорошої квартири”, де оселився Воланд?
а) 13;
б) 66;
в) 50.
10. Куди потрапив Іван Бездомний після смерті Берліоза?
а) до в’язниці;
б) до психлікарні;
в) до іншої країни.
11. Де опинився директор вар’єте Лиходієв?
а) в Ялті;
б) в Сочі;
в) в Одесі.
12. Ким був Майстер за освітою?
а) мистецтвознавець;
б) актор;
в) історик.
13. Які квіти були в Маргарити у день знайомства з майстром?
а) червоні;
б) білі;
в) жовті.
14. Про кого писав роман Майстер?
а) про сатану;
б) про Маргариту;
в) про Пілата.
15. Який вигляд мав Іуда?
а) старенький дідусь;
б) виродок середніх років;
в) молодий красень.
16. Яку суму отримав Іуда за продаж Ієшуа?
а) 13;
б) 30;
в) 300.
17. Хто вбив Іуду?
а) Левій Матвій;
б) Понтій Пілат;
в) це було самогубство.
Примітка: завдання 1-10 оцінюються в 0, 5 бала, 11-17 - в 1 бал;
6. Домашнє завдання: підготувати доповіді „Сатира в романі”, „Від сатири до фантастики”. Перечитати 12, 23, 24 глави.