Тема. Звук [у], буква. Звук, слово, речення.
Мета. Засвоїти букву у. Розширити уявлення про слово, ознайомити зі звуковою схемою слів, навчити складати речення, показати, що мова складається з речень.
Обладнання: демонстраційна каса букв, розрізна азбука у кожного учня, серія сюжетних картин.
Хід уроку
I. Робота над раніше вивченим матеріалом.
- Скласти з розрізної азбуки слово оса.
- Назвати голосні (о, а), скільки складів?
- А [с] - ? - Звук [с] приголосний.
- Повторимо: о, а - голосні; [с] -приголосний.
- Яка перша буква в слові? Друга - ? третя - ?
II. Робота над новим матеріалом.
Закрийте очі, діти, (вчитель міняє а на у).
А тепер відкрийте. Яку зміну ви побачили в слові? Хто може прочитати слово? ( О – су).
- Який звук ви почули в кінці слова?
- Яку букву ви побачили?
- Звук [у] голосний чи приголосний?
2. Виліпимо букви У у із пластиліну.
- Буква У складається з двох елементів: одна пряма паличка заокруглена внизу, а друга більша.
3. Надрукуємо букви У у в зошиті.
А тепер надрукуємо слова: оса, осу, ау, уа.
- Які букви розрізняють ці слова? Накреслимо звукову схему до цих слів.
(кружечок означає голосний звук; рисочка - приголосний звук. Схема буде така: о-о, о-о, оо, оо)
4. Фізкультхвилинка.
Хоровод: Маринка йшла, йшла, йшла, на урок прийшла. Сіла за парту, читала, писала, додому прийшла. В школі діти вчаться, уважно слухають вчительку, малюють, співають, живуть весело.
5. Відгадайте загадку.
Ось до класу всіх скликає
Голосистий цей дзвінок.
І ми радо поспішаєм
Не в садок, а на ... (урок)
- Давайте ще раз скажемо слово урок.
- Який звук ви почули на початку слова?
- Він голосний чи приголосний?
- Розділимо слово на склади: у - рок.
- Назвіть перший склад; другий склад.
- Який з них наголошений?
6. Вивчимо віршик:
Уранці йдуть учитись учні.
Учителька у школі жде.
Улянці нашій аж незручно:
Чому ж вона туди не йде?
7. "Пограймо в слова"
– урок, учителька, учні, ура, урожай, уха, вухо, вулиця, вуж
8. Запам’ятаємо чистомовку:
Са - са - са - прилетіла оса.
Су - су - су - не чіпайте осу.
9. Слухання. Вчитель читає казку "Колобок".
Складання речень за серією ілюстрацій до казки "Колобок".
I картинка. Бабуся спекла Колобок.
II картинка. Колобок зустрів зайця.
- Скільки слів ви сказали?
- Накреслимо схему до цього речення.
III картинка. Колобок зустрів вовка.
Чи підходить ця схема до цього речення?
IV картинка. Колобок зустрівся з ведмедем.
– А це речення підходить до цієї схеми?
- Ні!
- Накреслимо схему до цього речення
V картинка. Лисичка зустріла Колобка.
Накресліть схему до цього речення. Скільки слів в цьому реченні?
III.Підсумок.
Дізналися, що мова складається зі слів, які об’єднуються в речення. Слухали казочку "Колобок", складали схеми слів, речень. Вивчили букву "У".