Тема: Звук [н] і буква «ен».
Мета: Ознайомити з буквою «ен», аналізувати слова. Вчити працювати з картками, виділяти з потоку букв слова. Закріпити вміння креслити схеми речень.
Хід уроку
I. Повторення вивченого.
На набірному полотні викладіть букви, що позначають голосні звуки: а, о, у, и, і, потім приголосні: с, р, к, м. Слово оси.
- А чи знаєте ви, де живуть оси?
- З-під каменя вилітають оси. Піднімеш камінь - а під ним
осине гніздо. Збудовано воно з паперу. Для людей папір машина робить, а оса - самотужки. Нагризе дрібних трісочок, змочить їх клейкою слиною й ліпить комірки гнізда. У них живуть личинки ос. Дорослі оси за ними доглядають. А ще можуть робити собі гнізда в дуплах старих дерев. (З журналу)
II. Робота над новим матеріалом.
1. - Заберемо в слові оси букву "о". Який склад залишився? - си.
- Розглянемо малюнок: що тут намальовано?
- Ножиці. Сказали слово по складах.
- Но-жи-ці.
- Який звук ви почули на початку слова? - [н]
- Звук [н] позначається буквою "ен".
- Підставимо "ен" до складу си. Яке слово утворилося? - син
- Складемо з розрізної азбуки речення: У мами син.
- Накреслимо до нього схему. (Учень біля дошки)
- Замінимо и на о. Прочитаємо слово сон.
- Складемо речення з цим словом. Мені наснився сон.
- Накреслимо схему до цього речення (з поясненням).
2. Інсценізація.
Стук у двері. Заходить буква "ен".
- Діти, яка я буква?
- "ен".
- Я хочу, щоб ви мене надрукували. Я така рівненька, пряменька. Відкрийте зошити і надрукуйте. (Буква "ен" друкує на дошці сама себе, а діти в зошитах за зразком).
- Я є велика і маленька. В слові син я маленька, а в слові Ніна - я велика. А чому?
- Бо імена пишемо з великої букви.
3. Фізкультхвилинка.
Раз, два - дерева,
Три, чотири - вийшли звірі,
П’ять, шість - пада лист,
Сім, вісім - звірі в лісі
Дев’ять; десять - це по п’ять
Будем знову працювать.
4. Буква "ен":
- Який звук я позначаю? Голосний чи приголосний?
- Приголосний?
Викладаються склади: на, но, ну, ні, ни.
- А в якому складі я тверда? М’яка?
5. Загадка.
Хто однаково всіх любить,
Всіх однаково голубить?
Кожен скоса тільки гляне
А обняти не дістане. (Сонце)
- А що ви знаєте про сонце? (Розповіді дітей)
6. Мовна задача. На дошці текст.
Мама мила миски. У Ніни нитки. У лисиці нора. У Наталки намисто. У Назара ножииі.
Учень виходить до дошки і підкреслює слова, в яких є буква "ен".
- Хто може прочитати ці слова?
III. Слухати і розуміння казочки "Пан Коцький".
1. Назвати героїв казки.
2. Хто вам сподобався, а хто – ні?
3. Чи могли б насправді злякатися кота вовк, ведмідь, кабан і заєць?
4. А чому так вийшло в казці?
- Якби звірі познайомилися з котом раніше, то його вони не побоялися і не втікали.
IV. Підсумок.
- Яку букву і які слова ми вивчили?
- Буква "ен" позначає (хором) приголосний звук.
- Хто до нас сьогодні завітав у гості?