Тема. Звук і буква А. Алфавіт.
Мета. Засвоїти звук [а] і букви «А,а». Ознайомити з алфавітом. Розвивати вміння за допомогою дотику визначити вивчені букви. Розрізняти голосні і приголосні звуки.
Хід уроку
І. Повторення вивченого.
– Поділимо слово оса на склади о - са.
– Який склад вимовляємо з більшою силою?
– Як називається цей склад?
II. Робота над новим матеріалом.
1. На набірному полотні слово оса.
- Якою буквою закінчується слово оса.
- Вимовимо звук [а].
- Якою буквою починається слово оса?
- Вимовимо звук [о].
- Звуки [а], [о] - голосні. При їх вимові повітря вільно виходить, не зустрічає ніяких перешкод. Ці звуки можна заспівати (співаємо о-о-о, а-а-а). Такі звуки називаються голосними. Вони позначаються буквами: О, А.
2.Візьмемо букву А.
Ось перед нами каса букв. Кожна буква має своє місце. Називається це містечко, де живуть букви "Алфавіт". Як і в кожному місті тут є "будиночки". В такому будиночку мешкає певна буква. В першому - буква А. (Буква А вкладається в кишеньку). Далі діти знаходять "будиночки", в яких знаходяться букви С, О і розкладають ці букви по "домівках".
3. Букв "а" дві - велика і мала.
Виліпимо "А" велику. Вона складається з трьох елементів: дві більші однакові палички і одна менша. Буква "а" мала складається з двох елементів: паличка заокруглена вгорі і внизу і півовал, як буква с.
4. Фізкультхвилинка.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз - присіли, Два - всі встали,
Три руками помахали.
5. Робота в зошитах.
Надрукуємо "А", "а", слова оса за зразком.
6. Вивчимо вірш.
Автобус їде вздовж алеї,
Акація цвіте в садку,
А ми зібралися під нею,
Абетку вивчити легку.
7. Словникова робота:
роз’яснення слів алфавіт, абетка, азбука.
8. Назвати сусідів букви "а" в словах: сад, рак, мак.
9. Гра "Визнай букву".
На столі розкладені букви: о, с, а з наждачного паперу. Учню зав’язуються очі. Він бере букву і визначає, яка це буква за допомогою тактильних відчуттів.
10. Фізкультпауза.
Діти марширують під вірш:
Ати - бати – Йшли солдати
Ати - бати – На базар.
Ати - бати – Що купили?
Ати - бати – Самовар!
11.Самостійна робота.
"Знайти букву "а". Учням роздаються картки зі словами: троянда, хата, машина та інші. Треба олівчиком підкреслити букву "а".
III. Слухання казки "Курочка Ряба".
- Діти, хто з вас знає казочку "Курочка Ряба"? (Діти розповідають цю казку)
- А тепер я вам її прочитаю.
Але перш, ніж читати, я поставлю вам таке запитання:
- Чому плакав дід, плакала баба, коли мишка розбила яєчко?
Питання за змістом.
- Про кого казочка?
- Яке яєчко знесла курочка?
- Чому дід з бабою хотіли його розбити?
- Хто допоміг їм розбити яєчко?
- Так чому ж вони плакали?
- Бо дід з бабою хотіли його з’їсти, а воно впало на підлогу,
розтеклося по підлозі і їсти його вже не можна було.
- Що пообіцяла курочка?
- А як звали курочку?
- А чому її так звали?
IV. Підсумок.
- Яку букву ми сьогодні вивчили?
- Який звук позначає ця буква? (Голосний)
- Чому?
- Який ще голосний ви знаєте?