Початкова школа

Навчання грамоти. Склад. Наголос. Звук [с], буква «ес». 1 клас

16 грудня 2010 - Люмила Корнійчук

Тема. Склад. Наголос. Звук [с], буква «ес».
Мета. Ознайомити з поняттям "склад",вчити визначити склади в слові. Формувати уміння складати  речення. Закріп­лювати вміння знаходити слова з заданим звуком.

Хід уроку
I. Повторення вивченого.
Учні розповідають вірш про букву О. Хором повторюють чистомовку.
 
II.Робота над новим матеріалом.
 
1.   На дошці слово оса.
 
Давайте спробуємо сказати слово оса один раз відкривши рот. Скажемо разом О (рот залишається відкритим). Одер­жали ми слово оса?–- Добавте са. О – це тільки І частина слова, са – II частина. При вимові слова о-са скільки разів ми відкриваємо рот? – Два! Ось бачите слово Оса зразу сказати не можна. Треба двічі відкрити рот. Скажемо хором о-са. О – І частинка слова називається складом, са – II частинка називається теж складом. Склад О - складається з одного звука, а другий са?
-  З двох звуків. Називаємо звуки [с] [а].
-  З якого звука починається другий склад?
-  Зі звука [С].
 
2. Виліпимо з пластиліну букву "ес", велику і малу.
 
3. Відгадайте загадку.
 
Уночі гуляє, удень спочиває.
Має круглі очі, бачить серед ночі.    (Сова)
 
– Поділимо слово сова на склади. В якому складі знаходиться буква "ес" ?
– В першому.
       
4. Фізкультхвилинка.
                 
Всі піднесли руки - раз!
На носках стоїть весь клас,
Два - присіли, руки вниз
На сусіда подивись!
 
Робота в зошитах. Друкування букв С, с за зразком і поясненням.
 
5. Продовження роботи зі словом оса.
 
– Чи однаково я вимовляю склади? (другий склад вимовля­ється сильніше).
В кожному слові якийсь склад вимовляється сильніше, голосніше. Такий склад називається наголошеним. (Чітко вимовляється слово сова. Скільки складів? Який з них наголошений?)
 
6. Гра в слова. Діти називають слова, в яких є звук [с]. Запам’ятаймо кілька слів.
 
Сад, сіно, син, рис, сосна, сонце.
 
7.Відгадайте загадку.
 
– Що сходить без насіння?       (Сонце)
– Поділіть слово "сонце" на склади: сон - це, со - нце.
– Скільки складів в цьому слові? Який наголошений?
 
8. Звернемося знову до слова оса.
 
-  Заберемо букву а. Яке слово утворилось? (ос)
-  Хто може скласти речення з цим словом. {Багато ос прилетіло до вікна.)
 
9. Запам’ятаємо чистомовку :
 
Са - са - са - прилетіла оса.
 
10. Подумай. У назвах якого посуду є звук [с].
 
(Салатниця, склянка, каструля).

11. Вивчимо вірш:
 
Спить сердитий старий сом
Сому сниться сьомий сон.
Сонце пестить поплавок,
Сом сопе на весь ставок.
 
III.    Слухання казки "Ріпка".
 
Роздивимося малюнок. До якої казки він намальований? Хто може розповісти цю казку? (Діти розповідають). Казка читається вчителем.
– Всі уважно послухайте казку і подумайте: Чому без мишки не могли витягнути ріпку? Невже вона була такою сильною?
 
Висновок: в цій казці перемогла дружба. Всі дружно тягнули ріпку і тому її витягли.
 
IV. Підсумок.
 
-  Яку букву ми сьогодні вивчили?
-  Що таке склад?
-  Який склад називається наголошеним?
Файли до статті:

article162_1.doc | 42,5 Kб | Завантажено: 787 разів
Рейтинг: 0 Голосов: 0 10895 переглядів

Немає коментарів. Ваш буде першим!