Тема. Склад. Наголос. Звук [с], буква «ес».
Мета. Ознайомити з поняттям "склад",вчити визначити склади в слові. Формувати уміння складати речення. Закріплювати вміння знаходити слова з заданим звуком.
Хід уроку
I. Повторення вивченого.
Учні розповідають вірш про букву О. Хором повторюють чистомовку.
II.Робота над новим матеріалом.
1. На дошці слово оса.
– Давайте спробуємо сказати слово оса один раз відкривши рот. Скажемо разом О (рот залишається відкритим). Одержали ми слово оса?–- Добавте са. О – це тільки І частина слова, са – II частина. При вимові слова о-са скільки разів ми відкриваємо рот? – Два! Ось бачите слово Оса зразу сказати не можна. Треба двічі відкрити рот. Скажемо хором о-са. О – І частинка слова називається складом, са – II частинка називається теж складом. Склад О - складається з одного звука, а другий са?
- З двох звуків. Називаємо звуки [с] [а].
- З якого звука починається другий склад?
- Зі звука [С].
2. Виліпимо з пластиліну букву "ес", велику і малу.
3. Відгадайте загадку.
Уночі гуляє, удень спочиває.
Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)
– Поділимо слово сова на склади. В якому складі знаходиться буква "ес" ?
– В першому.
4. Фізкультхвилинка.
Всі піднесли руки - раз!
На носках стоїть весь клас,
Два - присіли, руки вниз
На сусіда подивись!
Робота в зошитах. Друкування букв С, с за зразком і поясненням.
5. Продовження роботи зі словом оса.
– Чи однаково я вимовляю склади? (другий склад вимовляється сильніше).
– В кожному слові якийсь склад вимовляється сильніше, голосніше. Такий склад називається наголошеним. (Чітко вимовляється слово сова. Скільки складів? Який з них наголошений?)
6. Гра в слова. Діти називають слова, в яких є звук [с]. Запам’ятаймо кілька слів.
Сад, сіно, син, рис, сосна, сонце.
7.Відгадайте загадку.
– Що сходить без насіння? (Сонце)
– Поділіть слово "сонце" на склади: сон - це, со - нце.
– Скільки складів в цьому слові? Який наголошений?
8. Звернемося знову до слова оса.
- Заберемо букву а. Яке слово утворилось? (ос)
- Хто може скласти речення з цим словом. {Багато ос прилетіло до вікна.)
9. Запам’ятаємо чистомовку :
Са - са - са - прилетіла оса.
10. Подумай. У назвах якого посуду є звук [с].
(Салатниця, склянка, каструля).
11. Вивчимо вірш:
Спить сердитий старий сом
Сому сниться сьомий сон.
Сонце пестить поплавок,
Сом сопе на весь ставок.
III. Слухання казки "Ріпка".
– Роздивимося малюнок. До якої казки він намальований? Хто може розповісти цю казку? (Діти розповідають). Казка читається вчителем.
– Всі уважно послухайте казку і подумайте: Чому без мишки не могли витягнути ріпку? Невже вона була такою сильною?
Висновок: в цій казці перемогла дружба. Всі дружно тягнули ріпку і тому її витягли.
IV. Підсумок.
- Яку букву ми сьогодні вивчили?
- Що таке склад?
- Який склад називається наголошеним?